מלא פרטים לקבל מתנה





הנשים של שלמה המלך: על שלוש ידועות מאלף נשים אלמוניות

אלף נשים היו לשלמה! אלף! שבירת שיא במושגי התנ"ך ובטח בימינו….

אבל מה קורה כשהאישה רק אחת מאלף? האם יש לה סיפור לספר?

מסע מזורז לשלוש הנשים היחידות שקיבלו פנים ושם בממלכת שלמה.

שלמה המלך נודע בחכמתו, בעושרו ובעוצמתו. הוא זכה להקים את בית המקדש הראשון ולבנות ממלכה גדולה ויציבה. ועם זאת ממלכתו מתפוררת באחרית ימיו וסובלת מקשיים רבים. התנ"ך מנמק את תהליך ההדרדרות בריבוי נשותיו: "וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת… מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת, צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת…וַיְהִי-לוֹ נָשִׁים שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת, וּפִלַגְשִׁים שְׁלֹשׁ מֵאוֹת; וַיַּטּוּ נָשָׁיו, אֶת-לִבּוֹ" (מלכים א,יא).

מתוך אלף נשותיו של שלמה רק שלוש זכו לתיאור וסיפור ואילו כל השאר נותרו באלמוניותן. מי היו שלוש הנשים שקיבלו שם ופנים ומהם האתרים שנקשרו בהן?

1. בת פרעה

שער שלמה בתל גזר (צילום: Mickael101 ויקימדיה)

האשה הראשונה מגיעה ממצרים ושמה הפרטי אינו מפורש אלא תמיד ייקרא כ"בת פרעה". במספר פסוקים היא מופיעה בנפרד משאר הנשים ונישואיה עם שלמה מוזכרים באופן מיוחד: "א וַיִּתְחַתֵּן שְׁלֹמֹה, אֶת-פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם; וַיִּקַּח אֶת-בַּת-פַּרְעֹה, וַיְבִיאֶהָ אֶל-עִיר דָּוִד, עַד כַּלֹּתוֹ לִבְנוֹת אֶת-בֵּיתוֹ וְאֶת-בֵּית ה' וְאֶת-חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב" (מלכים א,ג)

ברור מהפסוק שהנישואין היו בעלי משמעות פוליטית ליצירת קשרי חיתון עם המלך פרעה. כנדוניה אף מקבל שלמה לנישואיו את העיר גזר שפרעה כבש מידי הכנענים. יש המזהים את פרעה כמלך סיאמון מהשושלת ה-21. גזר מזוהה כיום עם תל גזר לא הרחק מהעיר רמלה. בתל המקראי התגלו ממצאים מימי שלמה ואף כתובת מרתקת בשפה העברית הקדומה הידועה כ"לוח גזר".

שלמה ייחס משקל רב לנישואיו עם בת פרעה והוא בונה ארמון מיוחד רק לה. חז"ל ראו נישואין אלו בחומרה ואף טענו שבניית הארמון לבת פרעה התניעה את המרד של ירבעם כנגדו. במקור אחר אפילו חורבן הבית השני נתלה במעשה זה: "אמר רב יהודה, אמר שמואל: בשעה שנשא שלמה את בת פרעה, ירד גבריאל, ונעץ קנה בים, והעלה שרטון, ובו נבנה כרך גדול שברומא" (מסכת סנהדרין, כ"א).

בעיר דוד מול הקבר

טיול אל התקופה הקדומה ביותר של ירושלים מוביל אותנו ל"עיר דוד". מרחק הליכה משער האשפות לכיוון כפר השילוח הידוע כ"סילוואן" יכניס אותנו מבעד לשערי הגן הלאומי עיר דוד. משם התחילה ירושלים העברית להיבנות בימי דוד ומשם המשיכה להתפתח לכיוון הר הבית, שם הקים שלמה את המקדש כמו גם את ארמונה של בת פרעה. ממרפסת התצפית בשטח הגן הלאומי תוכלו לראות סידרת קברים מרשימה מימי הבית הראשון או השני. אחד מהם, המשובץ בין בתי הכפר הערבי סילוואן מכונה "קבר בת פרעה" מפני המוטיבים המצריים שנמצאו בו.

קבר בת פרעה בירושלים (עיבוד צילום משנת 1881: תמר הירדני,ויקימדיה)

 

הקבר חצוב בתוך הסלע ומעליו התנוסס בעבר גג בצורת פירמידה. הצעות שונות ניתנו לתיארוך הקבר החל מראשית הבית הראשון ועד סוף ימי הבית השני. מעניינת דעתו של החוקר דה סוסי שהציע כי לא מדובר בקבר אלא במקדש מצרי זעיר, שהקימה בת פרעה שהרי לפי המסופר בספר מלכים, התיר שלמה לנשותיו לבנות במות לאלוהיהן.

2. נעמה העמונית

נעמה הוא שם רווח למדי בקרב שמות הבנות בישראל. מעניין שבתנ"ך שם זה חוזר ומופיע בהקשרים לא עבריים. בספר בראשית נעמה מוזכרת כביתו של למך. לפי חז"ל גם לאשתו של נוח קראו נעמה ואף בנישואיו של שלמה מצויינת נעמה העמונית. עמון מוזכר בסיפורו של נוח לאחר המבול אשר משתכר מיין ושוכב עם בנותיו. מגילוי עריות זה יצאו הילדים עמון ומואב, שבהמשך היו לממלכות עויינות לישראל. גם כאן רוקם המלך שלמה קשר דיפלומטי עם עמון על ידי נישואיו עם נעמה העמונית. מנישואין אלו נולד רחבעם שיהפוך למלך של ממלכת יהודה עם הפילוג בממלכה המאוחדת.

בשונה מבת פרעה האלמונית כאן השם המפורש יכול גם ללמד משהו על אופיה ופניה של האשה. השם נעמה מרמז על נועם ונעימות שהן תכונות טובות ואכן בספרות חז"ל ניתן למצוא, לצד הביקורת, גם התייחסות חיובית לנעמה.

"… שתי פרידות טובות (גוזלים משובחים) יש לי להוציא מהן, רות המואביה ונעמה העמונית" (בבא קמא לח). שתי הנשים הנוכריות נחשבות כאמהות המלכות בישראל: מרות המואביה יצא דוד ומנעמה העמונית יצא רחבעם. בקבלת האר"י מוסבר שהיה צורך במיזוג עם נשמות נוכריות כדי להצמיח תכונות של עוצמה וכח הנדרשות למלכים.

תופת בגיא בן הינום

"וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה–אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת, אֱלֹהֵי צִדֹנִים; וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם, שִׁקֻּץ עַמֹּנִים.. אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב..וּלְמֹלֶךְ, שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן" (מלכים א,יא)

טיול בגיא בן הינום

ממערב לחומות העיר העתיקה בירושלים יש עמק רחב הידוע כגיא בן הינום. מקום זה נודע בתקופת הנביאים כמקום של פולחן פגאני תוסס. הפולחן המוכר ביותר היה לאל המולך העמוני שלפי התנ"ך דרש הקרבת ילדים ושרפתם. היה זה פולחן מעורר אימה שנביאים רבים ניסו להכחידו. שלמה המלך איפשר זאת ואף בנה במה במו ידיו. כשאתם מבקרים באזור כדאי לזכור שגם אבותינו ומלכינו לא עמדו בפיתוי.

3. מלכת שבא

"א וּמַלְכַּת-שְׁבָא, שֹׁמַעַת אֶת-שֵׁמַע שְׁלֹמֹה–לְשֵׁם ה' וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ, בְּחִידוֹת. ב וַתָּבֹא יְרוּשָׁלְַמָה, בְּחַיִל כָּבֵד מְאֹד, גְּמַלִּים נֹשְׂאִים בְּשָׂמִים וְזָהָב רַב-מְאֹד, וְאֶבֶן יְקָרָה; וַתָּבֹא, אֶל-שְׁלֹמֹה, וַתְּדַבֵּר אֵלָיו, אֵת כָּל-אֲשֶׁר הָיָה עִם-לְבָבָהּ… יג וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה נָתַן לְמַלְכַּת-שְׁבָא, אֶת-כָּל-חֶפְצָהּ אֲשֶׁר שָׁאָלָה, מִלְּבַד אֲשֶׁר נָתַן-לָהּ, כְּיַד הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה; וַתֵּפֶן וַתֵּלֶךְ לְאַרְצָהּ, הִיא וַעֲבָדֶיהָ" (מלכים א, י)

מלכת שבא (ויקימדיה)

יותר מכל אשה אחרת בחייו של שלמה ידועה היא מלכת שבא. כינוייה רבים כמספר המדינות והעמים שדיווח אודותיה: מקדה, ניקאולה, בילקיס ועוד. סיפורים ואגדות ואף מחזות נכתבו בעקבות המפגש המסעיר המתואר בכתובים בין המלכה האקזוטית לבין המלך החכם באדם. מלכת שבא לא מוזכרת במפורש כאחת מנשותיו של שלמה אבל מסורות רבות מתארות מפגש רומנטי במיוחד בין השניים שהוביל לתוצאות משמעותיות במיוחד.

בכנסייה האתיופית בירושלים

הכנסייה האתיופית בירושלים (צילום: ישי הירדני, ויקימדיה)

ממש בצמוד לשכונת מאה שערים ניצבת כנסיה אתיופית מיוחדת. הכניסה פנימה מחייבת חליצת נעליים ובפנים מתגלה עולם נוצרי שונה מהמוכר. בתוככי הכנסייה העגולה תמונות של קדושים עם תווי פנים אפריקאים וגם ציור המתאר את המפגש בין מלכת שבא והמלך שלמה. לפי הכברה נגסת, האפוס האתיופי הלאומי, בילו השניים לילה משותף ומתוך כך נולד הבן מנליק שהפך למייסד השושלת הסולומונית ממנה אף יצא הקיסר האחרון היילה סלאסי. שעמד בקשרים עם מדינת ישראל. לפי האמונה חזר מנליק הראשון לביקור בירושלים ולקח עמו לאתיופיה את ארון הברית המקודש אחריו מחפשים מזה דורות.

המפגש בין שלמה המלך ומלכת שבא, בציור בכנסייה האתיופית בירושלים. (צילום: תמר הירדני, ויקימדיה)

 

לסיכום, תפסת מרובה לא תפסת…

מסתבר ששלמה המלך אהב נשים. הוא גם ידע לנצל זאת לצרכים פוליטיים. לשלמה כזכור מיוחסת כתיבת "שיר השירים" המלאה בתיאורי אהבה וחשק. עם זאת שלמה גם הלך שבי אחריהן והושפע מתרבותן. מה אפשר ללמוד מכך לימינו? שיר ים תיכוני ידוע מדקלם: "אתה לא שלמה המלך ואני לא אחת מאלף. אתה רק בן אדם". אם מתוך האלף רק שלוש נזכרו כדאי שנתמקד בערך הרב שיש בקשר זוגי אחד שבו לכל צד יש פנים מלאות וסיפור שלם לספר. או במלים אחרות: לא כדאי להיות מלך. תהיה פשוט בן אדם. זה טוב לכולם.

לטיולים רומנטיים זוגיים להעצמת הזוגיות לחצו כאן

זה הזמן להנות עם שבילים ברוח

טיולים והרצאות ◇ קורסים וסדנאות

קידום אתרים לעסקים קידום אתרים לעסקים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support